"Jestem jak rzeka Yamuna. Błogosławieństwo, miłość i uczucia płyną z mojego serca. Są one płynne i stale płyną. Nic nie może zatrzymać przepływu rzeki Yamuny.. Ja również taki jestem. Błogosławieństwo, miłość i uczucia wypływają ze mnie tak po prostu. Czekam na wszystkich moich uczniów, w dowolnym miejscu na świecie aby przyszli do tego brzegu Yamuny, pić, pić i pić, i aby byli zadowoleni. Płynę tak czy inaczej, czy oni przyjdą czy nie, ale jeśli oni przyjdą i napiją się to będą tak szczęśliwi... mam taką nadzieję że przyjdą. " ~ Srila BV Narayana Maharaja

sobota, 5 lutego 2011

Ostatnie Hari-katha Śrila Gurudeva.


Ostatnie hari katha Śrila Gurudeva w Mathurze, tuż przed wyjazdem do Delhi na Radhastami i rozpoczęcie Jego rozrywek choroby.

Kamsa wskazał miejsce Akrurze i powiedział: "Nie ma nikogo innego, kto może mi pomóc oprócz Ciebie. Proszę pomóż mi!" Akrura zapytał "Jak mogę ci pomóc?" Kamsa chwycił jego rękę i powiedział: "Jakkolwiek, w dowolny sposób, poprzez podstęp lub w inny sposób, przyprowadź Krysznę i Balaramę tutaj na arenę zapaśniczą którą zbudowałem w Rangeshwara Mahadeva. Tam będzie pokaz zapaśniczych zdolności wielu silnych bohaterów, a także inne wydarzenia. Powinieneś udać się do Vrajy i jakoś doprowadzić Nanda Maharaja wraz z Kryszną i Balaramą tutaj, do Mathury.



Akrura pomyślał, “Dzisiaj mówił bardzo słodko, mimo że jest bardzo okrutny”, "cokolwiek się stanie to przynajmniej otrzymam darszana Śri Kryszny i Balarama. Jak szczęśliwa jest ta planeta Ziemia, gdyż para-brahma Śri Kryszna biega bez butów za krowami! Kamsa nie rozumie, że chwycił jadowitego węża który owinął się wokół jego szyi jak girlanda. Nie wie, kiedy go ugryzie!" Myśląc w ten sposób Akrura udał się do Vrajy gdzie Nanda Baba przyjął go z wielkim szacunkiem.

Tej nocy Akrura wziął Krysznę i Balaramę w ustronne miejsce i powiedział im: "Słuchajcie mnie! Nanda i Yasoda nie są twoimi prawdziwymi rodzicami! Devaki i Vasudeva są twoimi rodzonymi rodzicami. Tej nocy której się urodziłeś Vasudeva wziął cię i przekroczywszy Yamunę wymienił cię na córkę Yasody, ale w rzeczywistości jesteś synem Devaki! W więzieniu Kamsa skuł ich ręce i nogi łańcuchami, tak że wielce cierpieli. Czasem kopał ich nogą i krzyczał: "Gdzie jest twój syn, natychmiast mi powiedz!" Bardzo cierpią, nie mogą dłużej tego tolerować, i wkrótce umrą. Cokolwiek myślisz, że będzie najlepsze to powinieneś to zrobić! Czy chcesz, aby twoi rodzice umarli? Czy tego chcesz? Nawet jeśli nie uważasz, ich za swoich rodziców, to przynajmniej są twoim wielbicielami i to jest twój obowiązek, aby ich uratować! Śri Balarama spojrzał w kierunku Kryszny i zasygnalizował "Nie powinniśmy przed nim ujawniać naszej prawdziwej tożsamości, zachowaj ją jako poufną! Wiem, że Nanda jest naszą matką i ojcem. Wiem, że Rohini mnie urodziła, ale to Nanda i Yasoda utrzymują i chronią mnie, podobnie jak powieki chronią oczy!” Kryszna odpowiedział: "Och, bracie, pójdźćmy z Akrurą, i naszymi przyjaciółmi do Mathury! Skończymy z Kamsą, i wrócimy jutro lub pojutrze!"

Słowa Bhagavan są absolutną prawdą, i nigdy nie mogą być fałszywe. Cokolwiek Pan Rama lub Kryszna powie, to tak musi zrobić!

Kryszna udał się do Mathury i tam zabił Kamsę, jak również demonicznych zapaśników. Ugrasenę ustanowił królem Mathury. Po wykonaniu tych czynności nadal nie spotkał się z Nandą Babą, który to czekał na brzegu Yamuny razem z mężczyznami i chłopcami pasterzami oraz z zaprzęgniętymi wołami, przywiązanymi do drzewa herbacianego. Mężczyźni i chłopcy pasterze przez całe dwa dni i noce z niecierpliwością oczekiwali powrotu Kryszny i Balarama, i w wielkim niepokoju ciągle myśleli "Kiedy oni przyjdą? Dlaczego nie przychodzą? Zostało to opisane w Puranach “vrindavanam parityaja, padam ekam na gacchati”. Kryszna mówi, że nigdy nie wystawia jednej nogi poza Vraję. Wobec tego, jak opuścił Vraję i poszedł do Mathury? Dlaczego poszedł? To jest punkt warty rozważenia, oraz to, że ktoś nigdy nie opuszcza miejsce, które jest mu najdroższe. Po zakończeniu swojej pracy natychmiast powraca do tego miejsca. Vraja jest najdroższa Krysznie, a wśród Wradżawasi, sakhas są mu najdrożsi, ale bardziej od nich są drodzy Nanda i Yasoda, a jeszcze bardziej od nich są drogie gopi, z których to Chandravali i Radhika są najlepsze, a spośród nich, oddanie Radhiki jest najwyższe, i nie ma nikogo kto by był mu droższy niż ona.

Śrimati Radhika również nigdy nie opuszcza Vrajy. Kto poszedł na Kurukszetrę aby spotkać się tam z Śri Kryszną? To była samyogini-Radha! Mieszkała tam przez dwa dni, i później wróciła. A kto płakał w separacji od Kryszny w Uddhava Khari? To była Viyogini-radha, który również jest we Vrajy! Nasówa się pytanie czy kiedy Kryszna złożył obietnicę że wróci pojutrze, to czy kłamał? Jego słowa nie mogą być fałszywe. To co się stało? Jeśli on nie wrócił, to w jaki sposób jego słowa mogą być prawdziwe? [W Śrimad Bhagavatam jest powiedziane, że Kryszna i Balarama zostali w Mathurze po tym jak dali Nandzie Babie w prezencie ozdoby. Nanda Baba wrócił sam]. Śri Wiśwanatha Chakravatti Thakura napisał, nie jestem zadowolony z tego oświadczenia, on musiał powrócić do Vrajy. Pisał, że jeśli Kryszna mógł rozprzestrzenić się w ponad 16.000 form, aby tańczyć z gopi w rasa-lila, to dlaczego tutaj nie mógłby poczynić podobnej rozrywki? Oświadcza, że Kryszna i Balarama zrobili się w dwóch postaciach. Jedna z form pozostała z Vasudevą Maharają w Mathurze, a w innej parze, dwóch braci byli widziani z Nanda Maharajem, śmiali się i tańczyli, podczas powrotu do Vrajy. Kiedy Kryszna wysłał Uddhavę do Vrajy z przesłaniem pociechy, Uddhava myślał "Nie znam nikogo, z wyjątkiem Kryszny, jak mogę zostawić go na tyle dni? To jest niemożliwe!" Kryszna powiedział: "Jeżeli pójdziesz tam do Vrajy to zobaczysz, że wszyscy tam jesteśmy. Ja, gopi i wszyscy moi przyjaciele. Każdego dnia zapalają lampy, i gdy przygotowują jogurt śpiewają moje imiona takie jak Govinda, Damodara, Madhava (śpiewa)". Jest tak wiele piosenek takich jak ta. Uddhava myślał: "Gdzie jest Kryszna? Zostawiłem go w Mathurze, ale widzę go tutaj! Jak to możliwe? Właśnie wszyscy wracają z wypasu krów z Kryszną! "Jednak w następnej chwili wszystko zostaje ponownie przykryte i Uddhava widzi Vraję w rozłące do Kryszny.

Jak to możliwe? W jednej prakosha (części) spotykają się z Kryszną, w innej prakosha odczuwają separację od niego. Obie rozrywki występują jednocześnie.

Rozumiesz coś?

Poprzez to katha Śrila Gurudeva powiedział wielbicielom we Vrajy oraz w tym świecie, że w jednej formie jesteśmy rozdzieleni ale w innej formie zawsze będziemy razem. O ile jestem w stanie to określić, jest to ostatnie katha jaki mówił w tym świecie. Wiedział wszystko!

Z hindi tłumaczył Swami BV Damodara

Jaya Śrila Gurudev!