"Jestem jak rzeka Yamuna. Błogosławieństwo, miłość i uczucia płyną z mojego serca. Są one płynne i stale płyną. Nic nie może zatrzymać przepływu rzeki Yamuny.. Ja również taki jestem. Błogosławieństwo, miłość i uczucia wypływają ze mnie tak po prostu. Czekam na wszystkich moich uczniów, w dowolnym miejscu na świecie aby przyszli do tego brzegu Yamuny, pić, pić i pić, i aby byli zadowoleni. Płynę tak czy inaczej, czy oni przyjdą czy nie, ale jeśli oni przyjdą i napiją się to będą tak szczęśliwi... mam taką nadzieję że przyjdą. " ~ Srila BV Narayana Maharaja

środa, 19 stycznia 2011

Oświecając ścieżkę ragatmika-bhakti


Tridandiswami Śri Śrimad Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża
Rozmowy z GBC na temat książki, Raga-vartma-Candrika [część 3] Mathura, Indie: 1991

Burijana dasa: Dhanurdhara Maharadża i ja nie byliśmy ostatnim razem gdy mówiłeś, ale słuchaliśmy taśmy.

Śripad Dhanurdhara Maharadża: Ale nie mogliśmy zrozumieć, z taśmy, co robisz. Nie mogliśmy zrozumieć ruchów rąk.

Śripad Tamal Krsna Goswami: Mandżari.

Śripad Dhanurdhara Maharadża: To było o mandżari. Powiedziałeś: "To jest tak."

Śrila Bhaktiwedanta Narajana Goswami Maharadża: Tamal Krsna Maharaja może opisać więcej niż ja.

Śripad Dhanurdhara Maharadża: On już nam powiedział, ale chcemy, usłyszeć to z twojej realizacji.

Śripad Tamal Krsna Goswami: Powiedziałeś nam, to czego nie znaleźliśmy w żadnej książce.

Burijana dasa: Z tego przykładu zrozumiałem, że serce Rupa Mandżari jest tak poświęcone Radharani, że ona czuje wszystko to co Radharani. Dzięki twojemu podsumowaniu na koniec, zrozumiałem również, że w ten sam sposób powinniśmy być oddani wobec Guru. Bez podpożądkowania się i bez oddania swojego serca dla guru, to nie działa, zwłaszcza w raganuga.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: To podporządkowanie i całkowite oddanie swojego serca dla guru nazywa się w sanskrycie tadatmya (jedność serca). Kiedy ogień przenika żelazny pręt to to ogień, jest tym który spala ten inny przedmiot, nie jest zaś tak, że żelazny pręt spala; Żelazny pręt może "uznać", "jestem ogniem", w tym sensie, że cechą żelaza jest to, że przyjmuje on cechy ognia i odtąd działa on tak jak ogień.
Podobnie Śri Rupa Mandżari i wszystkie inne mandżari są tadatmika (jednym sercem) z Radhą, więc czynności Radharani stają się czynnościami wszystkich mandżari. Innymi słowy, cokolwiek Ona sobie uświadomi to, to samo realizuje każda mandżari, nic nie jest przed nimi zakryte. Niektóre rzeczy mogą być ukryte przed Jej sakhi, ale nie przed jej mandżari.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Czy dzisiaj będziesz podążał od tego miejsca w którym przerwałeś?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Czy chcesz, usłyszeć resztę?
Śripad Tamal Krsna Goswami: O tak, bardzo. Ale nawet to, co już powiedziałeś jest bardzo pomocne.
Burijana dasa: Chciałbym nawiązać do dwóch pierwszych wersów.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Wersety te znajdują się w Bhakti-rasamrta-sindhu.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Powiedziałem im trzy śloki, z których pierwszą jest:
krsnam smaran janam casya prestham nija samihitam
tat tat katha ratas casau kuryad vasam vraje sada
["Pamiętając Krysznę i Jego ukochanych towarzyszy, za którymi pragniemy podążać, będąc w pełni pogrążeni dyskusjami o ich rozrywkach, należy zawsze znajdować się we Vrajy. Jeżeli nie jest to możliwe, to trzeba tam przebywać myślami." (Bhakti-rasamrta-sindhu (1.294)]
Czy słyszałeś wyjaśnienie tej śloki? Kieruje nas ona do pamiętania Kryszny wraz z Jego najbliższymi towarzyszami.
A teraz druga śloka:
seva sadhaka rupena siddha rupena catra hi
tad bhava lipsuna karya vraja-lokanusaratah
["Na tej ścieżce raganuga, będąc oczarowanym głęboką miłością ukochanych Vradżawasi do Kryszny, sadhaka żyje we Vradży pod kierunkiem tych wielbicieli, którzy przyjęli schronienie Vradżawasi (jak Śri Rupa, Sanatana i Raghunatha dasa Goswami), zawsze chętnie im służąc w jego obecnym fizycznym ciele. A w doskonałym etapie jego siddha-rupa, jego wewnętrznie poczęte duchowe ciało przystosowane do wykonywania prema-seva, angażuje się w umiłowaną służbę dla Śri Kryszny w zależności od nastroju jaki pragnie on uzyskać. W związku z tym, idzie on w ślady odwiecznych mieszkańców Vradży, takich jak Śri Radhika, Lalita, Viśakha i Śri Rupa Manjari." Bhakti-rasamrta-sindhu, 1.295)]
Seva oznacza "służbę". Sadhaka-rupena odnosi się do funkcjonowania w tym świecie jako praktykującego raganuga-bhakti, a siddha-rupena odnosi się do służby w swoim doskonałym duchowym ciele, które jest realizowane, gdy pojawia się intensywne pragnienie. Dzięki łasce guru i Kryszny, siddha-sarira (duchowa forma/postać) wielbiciela objawia się wewnętrz jego serca. W związku z tym w Caitanya-Caritamrta (Madhya-lila 22.157) jest napisane:
mane nija siddha deha koriya bhavana
ratri dine kore vraje krsnera sevana
["W swojej siddha-sarira, objawionej przez łaskę guru, służy on (bhakta) we Wradży w dzień i w nocy dla Śri Radha-Kryszna Jugala (Boskiej Pary)."]
Każda jiva ma indywidualne ciało duchowe (siddha-sarira). Mamy również nasze własne ciało duchowe, ale jeszcze się ono nie objawiło, obecnie jest ono w fazie zalążkowej. Tak jak całe drzewo zawarte jest w nasieniu drzewa, tak samo nasza pełna siddha-sarira ze wszystkimi jej cechami również istnieje teraz w postaci nasion. Ponieważ jesteśmy teraz bahirmukha, co oznacza, że odwróciliśmy się od Kryszny, nasza siddha-sarira nie jest widoczna. Kiedy przez łaskę guru i Gaurangi, siksa-guru lub diksza-guru może pokazać nam siddha-sarira, najpierw kiełki a potem pełny kwiat. Po pierwsze, powie nam on, jaka jest nasza duchowa konstytucjonalna tożsamości, tak jak to widzimy w Jaiva Dharmie, że guru Vrajanatha i Vijaya-Kumara powiedział każdemu z nich naturę ich poszczególnych duchowych form.
Nasze siddha-sarira jest teraz w stanie utajonym. Bhaktivinoda Thakura mówi, że może być ona ujawniona w jednym życiu, ale widzę, że dla nas jest to wiele wcieleń. On po prostu pokazał drogę. Kiedy Vrajanatha i Vijaya Kumara wzięli diksza, ujrzeli Śri Czajtanję Mahaprabhu ze wszystkimi Jego parikara (współtowarzyszami), stojących przy Nim. My w czasie naszej diksza nie byliśmy w stanie ich zobaczyć, ale oni są w pełni widoczni dla zrealizowanych dusz. To jest prawdziwa diksza.
Weszliśmy w klasę diksza, ale nasze diksza nie jest kompletna. Jesteśmy teraz w klasie. Niech Bóg i guru okażą swą łaskę dla nas, abyśmy mogli w pełni przyjąć diksza, co oznacza, divya-jnana (rzeczywisty odbiór wiedzy transcendentalnej) i divya-darsana (odbiór wizji duchowej). Divya-jnana zawiera divya-darsana, tak jak to widzimy u Vijaya Kumara i Vrajanatha. Mieli darszan Pana w momencie inicjacji diksza, i od razu zemdleli.
Potem w Navadvipie wzięli wszystkie niezbędne siksa od Śri Raghunatha dasa Babajiego. Następnie na jego zlecenie, udali się do Puri, gdzie spotkali ucznia Vakresvara Pandity, Śri Gopala-guru Goswamiego u którego przyjęli siksa.
Gopal-guru Gosvami jest waisznawą raganuga i jednym z ośmiu głównych sakhi. Zdając sobie sprawę, że Vrajanatha był w sakhya-bhava i Vijaya Kumara był w gopi- lub mandżari-bhava,objawił im ich tożsamość. Był tak miłosierny, że zawołał ich kiedyś i powiedział im: "Ty jesteś pasterzem przyjacielem Kryszny." a "Ty jesteś służką Śrimati Radhiki."
Dał im obu asta-dasaksara (osiemnaście sylab) Gopala-mantry. Dasya, sakhya, vatsalya i madhura-bhavy znajdują się wszystkie w tej mantrze, która odżywia i wspiera każdą rasę. [Śri Czajtanja Mahaprabhu otrzymał od swego Gurudewy dasaksara-mantrę, "gopi-janavallabhaya svaha." Kiedy "klim krsnaya govindaya" poprzedza "gopi-janavallabha svaha" staje się ona asta-dasaksara, mantrą osiemnasto sylabową.-ED]
Śripad Tamal Krsna Goswami: Powiedziałeś, że Gopala-guru Goswami dał tą mantrę zarówno dla Vrajanatha jak i Vijaya Kumara i powiedziałeś, że ta mantra jest dla wszystkich ras: dasya, sakhya i madhurya.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Wszystko jest w mantrze klim krsnaya govindaya gopi-janavallabhaya svaha, co oznacza, że wszystkie rasy jakie może mieć dżiwa są wspierane przez tą mantrę.
Ale jest jedna rzecz do rozważenia. Kryszna (krsnaya) jest Bóstwem dla kogoś w dasya i sakhya-rasieDla takiego wielbiciela, imię Gopi-janavallabha (gopi-janavallabhhaya) to przymiotnik opisujący cechy Kryszny, czyli  uściśla ono pierwsze imię.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Krsnaya.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Krsnaya. Kim jest Kryszna? Wielbiciel w dasya-rasa uważa, "On jest moim panem, a ja jestem Jego sługą." Taki wielbiciel uważa, że Kryszna jest Gopi-janavallabha w sposób ogólny. Kryszna jest najznamienitszym imieniem również dla tych, w sakhya-rasa, jak również, kładą oni nacisk na imię Govinda. Jednak ci, którzy mają gopi bhava, albo mandżari-bhava, koncentrują się na Gopi-janavallabha, a pozostałe dwa słowa, krsnaya i govindaya będą przymiotnikami do gopi-janavallabhaya.

Śripad Tamal Krsna Goswami: A co z tymi, w vatsalya-rasie?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: vatsalja jest na tej samej zasadzie.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Koncentrują się one na Krysznie?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Koncentrują się na Krysznie jako na Bóstwie, z którym są powiązane. Każdy będący w vatsalya-bhava wie w zwykły sposób, że gopi kochają Krysznę, ale nie mają …
Śripad Madhava Maharaja: Idei.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Mają jakąś ideę tej miłości, ale nie mają doświadczenia. Idea i doświadczenie nie są takie same. Wielbiciele z vatsalya-bhava nie wiedzą, że wszystkie młode gopi angażują się w intymne sprawy miłosne z Kryszną, podobnie sakha też nie znają charakteru tej wymiany.
Dla kogoś z zachłannością jak mandżari lub gopi, "go" w tej mantrze będzie się odnosić do gopi. Rozmyśla on, że "Govinda daje tyle anandy (przyjemność) dla gopi. Taki wielbiciel nie rozważa innych znaczeń. I myśli: "Przez Jego pojawienie się z pięciu płatków kwiatu (Jego uśmiech, Jego gra na flecie, jego piękne policzki, Jego brwi, i Jego długie spojrzenia), Kryszna jest niezwykle atrakcyjny." W ten sposób dwa inne imiona będą wspierać imię Gopi-janavallabha. Tak więc, wielbiciele z madhura-bhava będą widzieli inne imiona jako przymiotniki do tego imienia, z którym same są związane.
Praktycznie wszyscy w naszej sampradaya kładą nacisk na Gopi-janavallabha. Dzięki łasce Śri Czajtanji Mahaprabhu, ci którzy przychodzą do tej sampradaya są to głównie osoby w nastroju gopi-bhava. Niektórzy mogą być z innych ras, jak Śriwasa Thakura, Murari Gupta, Anupama, i im podobni.
Tak więc, Vrajanatha i Vijaya Kumara otrzymali taką samą mantrę, choć ich siddha-deha (duchowe ciała) były w oddzielnych rasach. Vijaya Kumara zobaczył, swojego Gurudewę jako przejaw Lality a Vrajanatha widział go jako przejaw Baladewa Prabhu lub Subala. Guru oferuje szkolenie pod kierunkiem Lalita i Visakha dla znajdujących się w madhura-rasa. Rupa Manjari, który jest prana-sakhi Radhiki (w grupie Jej najbardziej intymnych służek), daje także szkolenie w zakresie wszystkich czynności służek Radhiki. Czyni to nie jako guru, ale jako bardzo bliski przyjaciel od serca. W madhura-rasa, w celu służby jako Mandżari każdy musi pójść do Rupa Manjari po szkolenie. Możemy zobaczyć naszego guru jako przejaw Rupa Manjari, ale nie jako Rupa Manjari osobiście. Nasza wizja guru nie powinna być Mayavada.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Czy możesz wyjaśnić, ten punkt?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Powinniśmy zobaczyć naszego Gurudewa jako przejaw Rupa Manjari, to jest oczywiste. To miałem na myśli mówiąc, że Gopala Guru Goswami był postrzegany jako Lalita, a także jako Subala. Oznacza to, że jest ich manifestacją, tak jak to widzimy u Narayana, Wamana i wszystkich innych inkarnacji Kryszny. Każdy może zobaczyć swego guru w ten sposób, zgodnie z własną wewnętrzną bhawą, jako przejaw. W przeciwnym razie, widząc go bezpośrednio jako Rupa Manjari będzie to Mayavada (impersonalizm), konieczne jest aby zawsze trzymać się bardzo daleko od Mayavada.
Tu, w tym wersecie, seva-sadhaka-rupena oznacza, że na zewnątrz wykonuje służbę tak jak Rupa Goswami to robi. Co robił?
sankhya-purvaka-nama-gana-natibhih kalavasani-krtau
nidrahara-viharakadi-vijitau catyanta-dinau ca yau
radha-krsna-guna-smrter madhurimanandena sammohitau
vande rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau

(Sad Gosvamyastakam 6)
["Wielbię Sześciu Goswamich, którzy poświęcają cały swój czas na intonowanie świętych imion, śpiewanie pieśni, oraz ofiarowują dandavat-pranama, pokornie wypełniając ślub wykonywania określonej ich liczby na dobę. W ten sposób wykorzystują oni swoje cenne życie i zwyciężają nad jedzeniem, spaniem, i innymi przyjemnościami. Zawsze bardzo cicho i pokornie, stają się zaczarowani w boskim zachwycie pamiętania słodkich cech Śri Radha-Kryszny."]
Czasem szedł do Radha Kunda, czasami do Govardhana, a czasem do Nandagram. W Nandagaon chodził czasami do Ter Kadamba, a czasami spędzał jeden dzień w Uddhava Kyari, Nanda Baithak, Kokilavana lub Javat. Odwiedził wszystkie te ukochane miejsca.
Zawsze lubił być w Javat, bo Śrimati Radhika, Rupa Manjari i wszystkie przyjaciółki Radhiki zwykły tam mieszkać.

Śripad Madhava Maharaja: Jej gana oznacza Jej svapaksa-sakhi (gopi z Jej własnej grupy).
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Tylko gopi svapaksa może tam przyjść. Vipaksa gopi (te z konkurencyjnej grupy) i tatastha gopi (te z grupy neutralnej oraz te które mają pewną skłonność do konkurencyjnej grupy) nie mają przyzwolenia, nie mogą …
Śripad Tamal Krsna Goswami: Nanda i Yasoda.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Oni nigdy nie przyjdą.
W ten sposób sadhaka-rupena odnosi się do podążającego za sześcioma Gosvamimi, a zwłaszcza za Rupą Goswamim w jego formie siddha jako Rupa Mandżari. Jako sadhaka, Rupa Goswami przychodzi w formie męskiej, ale w jego siddha-svarupa (w duchowej formie w Goloka Vrindavanie) jest on Rupą Mandżari. Jakie usługi może wykonywać Rupa Manjari?
tambularpana pada mardana payo danabhisaradhibhir
vrndaranya-mahervarim priyataya yas tosayanti priyah
prana-prestha-sakhi-kulad api kilasaíkocita bhumikah
keli-bhumisu rupa-manjari-mukhas ta dasika samsraye

(Vraja-Vilasa-Stava, werset 38, Raghunatha dasa)
["Ona przynosi tambula (przygotowane orzechy betel) Radhy i Kryszny oraz wodę, która została bardzo słodko zaromatyzowana mlekiem i ziołami (payo-dana). Tambul arpana: Ona przynosi złoty dzbanek, gdy Radhika i Kryszna chcą wypluć betel po przeżuciu."]
Śripad Tamal Krsna Goswami: Spluwaczkę.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Jest to złote naczynie.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Dla ich pana.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Potem abhisara (miłosne schadzki, albo miłosne rendez-vous (czyt. randewu). Czy znasz znaczenie abhisara? To jest kiedy Śrimati Radhika spotyka Krysznę w Sanket-sthali (miejscu spotkań). Ona idzie spotkać się z Nim w czasie Purnima.
Śripad Madhava Maharaja: Przy pełni księżyca.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Przy pełni księżyca Ona jest w białej sukience, podobnie podczas Suklapaksa, od nowiu do pełni księżyca (przyp. tłum. wówczas jego oświetlana powierzchnia wzrasta). W noc pełni księżyca, kiedy idzie na nocne spotkanie z Kryszną ubiera się całkowicie na biało, a w noce poprzedzające, również ubiera się na biało, zgodnie ze stopniowym wzrostem księżyca. Nawet Jej cera jest jasna i złota, w tym czasie każe ona swoim mandżari nacierać kamforę wymieszaną z wieloma innymi składnikami na swoim ciele.
Śripad Tamal Goswami Kryszny: Dlaczego?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Aby być białą.
Śripad Tamal Goswami Kryszny: Dlaczego?
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: W ten sposób, jeśli ktoś patrzy w jej stronę, to pomyśli, że widzi tylko promienie księżyca.
Śripad Dhanurdhara Maharaja: To przebranie.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Tak to jest jej przebranie.
I w tym czasie mandżari wiążą jej dzwoneczki na kostce w taki sposób, aby nie było słychać żadnego dzwoniącego dźwięku.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Aby nie było hałasu.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Nie powinno być słychać hałasu, i ponieważ nie może być widoczna, jej sari i welon powinny być białe. I odwrotnie, gdy przypada ciemna noc (amavasya) sakhi mówią Śrimati Radhice "Noc jest ciemna, więc musisz szkolić się jak tam pójść." Następnie Śrimati Radhika wprawia się aż do północy. Wtedy karze ona swoim sakhi wziąć kalasas (dzbanek) z wodą i wylać go na jej dziedzińcu tak aby był błotnisty i bardzo śliski.
Śripad Tamal Krsna Goswami: Ćwiczy.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Potem kładą ciernie tu i tam na tym grząskim gruncie. Ustawiają wszystko tak, jak jest gdy Radhika idzie w lesie w pochmurną noc, gdy deszcz pada bardzo mocno, czyniąc ziemię bardzo śliską, z wieloma wężami i cierniami.
Więc jak w takiej sytuacji ma ona iść do Kryszny? Ćwiczy w nocy, poruszając się bardzo cicho i ostrożnie. W ten sposób. Czy znasz, słowo na tego typu chodzenie?
Maharaja Dhanurdhara Śripad: Na palcach. Bardzo cicho.To się nazywa chodzenie na palcach.
Śrila Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharadża: Jak Lalita ćwiczy Śrimati Radhikę chodzenia w ten sposób, Rupa Manjari obserwuje, tak samo nasz guru w tym świecie, obserwuje to jako sakhi-mandżari w tamtym świecie. Mandżari wiedzą wszystko - w jakim czasie powinny pójść i jak powinny pójść - i one bardzo sprytnie przygotowują wszystkie aranżacje. To jest abhisara.
Kryszna czeka w Sanketa. Noc jest ciemna, i pada deszcz. Mandżari przychodzą tam pierwsze aby znaleźć Krysznę i powiedzieć mu, że Śrimati Radhika tej nocy nie przyjdzie. Faktycznie jednak, Radhika już tam jest ale się ukrywa, obserwując reakcję Kryszny. Aby zwiększyć pragnienie Kryszny wobec Śrimati Radhiki mandżari okłamują go, mówiąc: "Dzisiejszej nocy Ona nie przyjdzie." Kryszna praktycznie mdleje i z niepokojem sugeruje sposób w jaki Radhika może się z Nim spotkać. Jeśli mandżari zobaczą, że Kryszna szczerze tęskni za spotkaniem z Radhiką, wtedy od razu idą i mówią Jej o tym, a Ona potem przychodzi do Niego. W przeciwnym wypadku, Radhika nie przyjdzie.
Czasami, gdy nadchodzi czas na abhisara, może się zdarzyć, że ich teściowie i teściowe, lub wszystkie ich bratowe, są obecne w ich domach. Mandżari muszą być sprytne, aby znaleźć sposób i oszukać teściów. Opowiadając im kłamstwa opracowując drogę do spotkania Radhy i Kryszny. To się nazywa abhisara. Mandżari wykonują wszystkie te czynności, i znają wiele sprytnych sztuczek. 
:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz